پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

آشنایی با خواص گرده گل برای تغذیه قناری



آشنایی با خواص گرده گل  برای تغذیه قناری:


گرده گل، منبع تغذیه برای نوزادان زنبورعسل در کندو شناخته شده و زنبورهای کارگر با انجام عمل گرده افشانی خود بر روی گل های انواع گیاهان دارویی، گرده گل را به صورت دانه هایی ساچمه ای شکل، جمع آوری کرده و با خود به داخل کندوی عسل می آورند. زنبورداران هم با استفاده از ابزاری مانند تله گرده گیر، که در مسیر ورود به کندو نصب می کنند گرده گل خالص را از کیسه های ذخیره گرده در زنبورعسل جمع آوری و آن را به صورت پودر خشک شده، برای مصرف، روانه بازارهای فروش می کنند.

«گرده گل» که گاهی اوقات حتی «غذای کامل» نیز خوانده می‌شود خواص بیشمار و فوق‌العاده‌ای برای پرندگان شما دارد و حاوی بیش از 96 نوع ماده مغذی مختلف است.

گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن انسان و حیوانات است و تقریباً 40 تا50 درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.

یکی از مهمترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهمتر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید،  با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کند.

گفتنی است که گرده گل ماده غنی و سرشار از انواع اسید های آمینه، ویتامین ها و هورمون هاست.

بیش از ۱۹ اسید آمینه مفید  در گرده گل وجود دارد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز قناری در ترکیب پروتئین دانه گرده نهفته است.

درصد ترکیبات گرده گل عبارتند از:

آرژنین ۷/۴۴

هیستیدین ۵/۱

ایزولوسین ۷/۴

لوسین ۶/۵

لیزین ۷/۵

متیونین ۷/۱

فنیل‌آلانین ۵/۳

ترئونین ۶/۴

تریپتوفان ۶/۱

والین ۶۶

اسیدگلوتامیک  ۹/۱

ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده  گل شناسایی شده است که در صورت فقدان ویتامین ها  در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

ویتامین‌های موجود در دانه گرده  گل عبارتند از:

ویتامین , B ویتامین‌های گروه , C ویتامین , E ویتامینA

گرده گل از نظر مواد معدنی غنی بوده و دارای ۹۹ تا۸/۳ درصد مواد معدنی است. ۱۳ نوع ماده معدنی مختلف که برای رژیم غذایی پرندگان و حیوانات  نیز ضروری هستند، در گرده گل وجود دارند.


متداولترین عناصر موجود در دانه‌ گرده به ترتیب عبارتند از:

پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز.


دانه‌های گرده از نظر میزان آنزیم‌ها غنی می‌باشند. برخی از آنزیم‌های موجود در دانه گرده عباتند از:

آمیلاز، کوزیماز، دیسفراز، هیدرولاز، لاکتیک دهیدروژناز، اکسیدوردوکتاز، فسفاتاز، ساکاراز.

وجود هورمون‌های تحریک کننده جنسی در گرده گل  ثابت شده است و به عنوان یک تقویت کننده عمومی برای درمان مشکلات تحریک نیروی جنس نر پرندگان وحیوانات مفید است.

گرده گل دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین است و قادر به جلوگیری از رشد برخی میکرو‌ارگانیسم‌ها می‌باشد که از این خاصیت میشود در بهبود مشکلات تنفسی، عفونی و گوارشی  پرندگان وحیوانات بهره برد و نتیجه بهتری نسبت به داروهای صنعتی کسب نمود.

گرده گل به عنوان یک محرک وسیع‌الطیف در بهبود وضعیت عمومی بدن حیوانات توصیه شده است.

گرده گل باعث درمان ناتوانیهای  بارورسازی  در گونه های نر بخاطروجود ویتامینهای مختلف بویژه  ویتامین E  موجود در گرده گل اهمیت دارد و همچنین تنظیم کننده عملکرد روده (عادی کردن فعالیت روده ) در حیوانات می باشد. 


عملکرد گرده گل در بدن پرندگان:

-          تنظیم و کاهش فشار خون.

-          جلوگیری از پیری زودرس و پر ریزان  خارج از فصل و همچنین بهبود و تسریع آن.

-          درمان ورم روده و معده در پرندگان و حیوانات.

-          درمان بیماری‌های شک گونه و استرس زا به ویژه تداخل عصبی در شرایط ویژه.

-          درمان سندرم افسردگی که  در پرندگان نر و حیوانات نر به کرار در زمان جفت یابی ناموفق ایجاد میشود و پرنده دچار تداخل جنسیتی میگردد.

-          تنظیم فعالیت متابولیسمی در بدن حیوانات(گرده گل اختلالات ناشی در کارایی اعمال بدن را تنظیم نموده و متابولیسم ها و تداخلات ناقص را متعادل می سازد).

-          مؤثر دربراق و شفاف کردن رنگ  حیوانات و درمان خشکی و شکننده شدن پرها که یکی از بیشترین  مشکلات در گروه پرندگان است.

-          درمان یبوست.  این ماده با تخمیرهای روده ای با کولیت ها مبارزه می کند. در درمان کولی باسیلوز و باکتری های روده ای بسیار موثر است.

-          گرده گل به پرندگانی که دوران تولکی یا نقاهت پس از بیماری  را می گذرانند و یا به جوجه های تازه متولد شده و در حال پرگیری وهمچنین پرندگان و حیوانات  ضعیف نیرو می بخشد.

-          به پرندگان و حیواناتی که دچار بی اشتهایی هستند و در خوردن تغذیه با مشکل مواجه هستند امکان می دهد اشتهای خود را بازیابند و بهبود پیدا کنند.


مقدار مصرف گرده گل برای هر عدد قناری:


قناری برای بار اول۴ دانه گرده گل  با ظرف انگشتی داده شود و درصورت تمایل  پرنده این تعداد تا۱۲ عدد در هفته یا دوهفته یکبار توصیه میگردد.

سالن قناری پرسرخ

سالن قناری پرسرخ- اراک

تاریخ عکس1396/5/1

پرنده ها همه در توو لکی قرار دارند

نور طبیعی  از 7  تا 16 

نور مصنوعی سالن 7  تا  17/30

نژاد قناریها: سوپر، گلاستر، سوختی سرخ، اوپال عقیق - با پلاک اختصاصی پرسرخ