پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

پرسرخ

پرورش و نگهداری قناری

نکاتی راجع به خرید قناری



لطفاً به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .....




 خرید قناری

در وحله اول باید دانست هدف شما از خرید قناری چیست؟ اگر به خاطر آواز و صدایش باشد قناری مورد نظر شما در دسته قناریهای آوازی (song canary) قرار دارد اگر به خاطر رنگش قصد خرید دارید ، قناری مورد نظر شما در ضمره قناریهای رنگین (colour canary) قرار دارد .در کل اگر قصد خرید قناری دارید ، ابتدا باید به چند نکته توجه داشته باشید :

قناری انتخابی شما از لحاظ ظاهری باید دارای شرایط زیر باشد :


1- پرهای صاف و نرم وشفاف . 2 - چشمانی نافذ ،آگاه و روشن .

3 - داشتن حالت سرزندگی و شادابی و تحرک .

4 - پاهای صاف و انگشتان سالم بدون داشتن شقاق و فلس پا (نوعی قارچ پوستی میباشد به رنگ سفید کم رنگ که در نتیجه آلودگی قفس پرنده به وجود می آید . فلس دار بودن پای پرنده نیز گویای نرسیدن ویتامین مخصوصا کلسیم به بدن قناری میباشد).5 - خالی نبودن (حتی یک نقطه از) بدن از پر مخصوصا قسمت سر و گردن .

6 - استوار ایستادن پرنده روی پاهایش .

7 - اطمینان به عادی بودن صدای تنفس پرنده مخصوصا در هنگام تحرک .

8 - پف آلود نبودن (کز نبودن) پرنده .

قناری دارای نژادهای مختلفی هست. در انتخاب نژاد قناری به این موارد توجه کنید:

- 
اگر تازه کار هستید حتما قناری رسمی خریداری کنید.


-
اگر کمی تجربه دارید اما هنوز جفت نکردید علاوه بر اینکه می تونید قناری رسمی بخرید، می تونید قناریهای گرانتری مانند یکسر جیبر یا یکسر یورک که کمی قیمت اونها از رسمی بیشتره خریداری کنید. اما یادتون باشه به هیچ وجه قناری گران نخرید.


-
اگر تجربه کافی دارید دیگه نیازی نیست من به شما توصیه کنم که چه نوعی بخرید. چون خودتون استاد هستید.


قناری دارای رنگهای مختلفی هست. در انتخاب رنگ به این موارد توجه کنید:- اگر تازه کار باشید ممکنه فروشنده به شما رنگهای تیره مثله سبز، طوسی، ابلق و مانند اینها رو توصیه کنه. شما هم می بینید این رنگها از نوع روشن اونها مثه زرد، طلایی، سفید ارزونتره. من توصیه می کنم که ولو رنگ روشن گرونتر باشه اما اگه براتون فرقی نداره چه رنگی باشه، رنگ روشن بخرید. مخصوصا طلایی. چون وقتی ازشون جوجه می گیرید راحت تر و به قیمت بیشتری می تونید بفروشید. از طرف دیگه رنگهای روشن زیبایی بیشتری نزد دیگران داشته و شما رو به اینکه اقدام به نگهداری اینچنین پرنده ای می کنید  تشویق می کنن. اما رنگهای بسته و تیره جلوه زیادی ندارند.

- 
در اولویت دادن به رنگها شاید بشه گفت که:

Ø      رنگهای سرخ، سفید، پرتقالی و آهویی و ابلق آهویی در رده اول

Ø      رنگهای زرد و طلایی و دارچین در رده دوم

Ø      رنگهای ابلق (طلایی؛ زرد؛ دارچین و...)، طوسی، سبز، سوخته در رده سوم


تعداد خرید:

این مهمه که شما چند تا قناری می خواید بخرید.


_ اگه ممتدی هستید و فقط خوندن قناری براتون جالبه یک قناری زیبا و خوش دهن بخرید. حتما قناری در مغازه براتون بخونه و بعد بخرید. تا خوندن قناری رو ندیدین اقدام به خرید نکنید. باید قناری محکم و چند دهن لااقل بزنه و بعد قطع کنه.یههو دهن رو نباید رها کنه. البته اینکه دهنشو رها کنه یا شل بخونه در مواردی از روی بیماری نیست. بلکه ممکنه قناری تازه از پرریزی در اومده یا اینکه جوجه هست. ولی چون من می خوام وقتی قناری رو خونه آوردین اذیت نشین و همون روزهای اول شروع به خوندن کنه بدون دردسر، پیشنهاد می کنم قناری قرص خون بخرید.


_  اگه علاوه بر خوندن قناری، دوس دارین تولید نسل داشته باشن، باید یک جفت که به هم بخورند، هم از لحاظ رنگ و هم نژاد، خرید کنید.

در انتخاب نژاد مشکلی نیست. چون دو قناری هم نژاد مشخصن

اما در انتخاب دو رنگ همگن به نکات ذیل توجه کنید:

-          رنگ سفیدبا : طلایی، زرد، آهویی، ابلق

-          رنگ طلایی با: سفید، زرد، ابلق، طوسی

-          رنگ ابلق با: طلایی، سفید

-          رنگ سبزبا : ابلق، زرد، طلایی

-          رنگ سرخ و پرتقالی با: همرنگ خودشون، طلایی، سفید

یادتون باشه که هیچوقت دو سفید، دو زرد، یا دو طلایی رو با هم جفت نکنید. چون جوجه های اونها پرهایی شکننده و بدفرم پیدا می کنن.


سن قناری :


بهتره اگه می خواین یک نر بخرید جوجه تازه بالغ شده( حدود یک سال یا کمتر) بخرید. اما اگه ماده هم می خواین بخرید ماده ای که یک لون جوجه داده بخرید.

اما به هیچ وجه قناری سن دار نخرید. مخصوصا از 2سال به بالا .چون متاسفانه به خاطر نگهداری بد برخی افراد، قناری که سنش بالا بره نطفه اون ضعیف می شه. مخصوصا اگه سال قبل جفت رفته و  تو دوران پرریزی خوب تغذیه نشده باشه.

همین جا این نکته رو بگم که از جفت کردن قناریهای همخانواده پرهیز کنید. اینکه پدر و مادر رو با بچه ها جفت کنید. یا خواهر و برادر رو با هم جفت کنید. این کار پیش قدیمیا کار زشتی بود.  خاطر اینکه اینکار باعث تشدید ضعفهای ژنتکی در جوجه ها می شه، اینکار رو توصیه نمی کنن.


قفس و لوارم جانبی:

۱- حتی المقدور سعی کنید از قفسهای تمام استیل برای نگهداری قناری استفاده کنید.

۲- از میله های پلاستیکی درون قفس استفاده کنید.

۳-  هفته ای ۱یا ۲ بار کف قفس را  تمیز کنید.

۴- از قرار دادن وسائل تزئینی اضافی در قفس جدا خودداری کنید.

۵- هر ماه یکبار قفس را با محلولهای ضد عفونی ، استریل کنید.

۶- دانه خوری و آبخوری را هر ۲ هفته ۱ بار تمیز کنید.

۷- از گذاشتن تجهیزات شکسته درون قفس خودداری کنید.(چون باعث زخم شدن پای پرنده میشود).

۸- در هنگام جفت اندازی قناری ، هر روز آبخوری پرنده را چک کنید که خالی نباشد . مخصوصا اگر از پنبه برای درست کردن  چال استفاده کرده اید ، توصیه میکنم که از ابر برای درست کردن چال استفاده کنید و کمی پنبه وسط آن قرار دهید.

فضای محیط نگهداری:


دمای محیط نگهداری پرنده باید بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.(البته دوستان توجه داشته باشند که دما نباید مرتب افت و خیز داشته باشد ، یعنی هر چه دمای محیط ثابت باشد بهتر است). در کل میتوان گفت دمای محیطی که ما برای فضای زندگیمان انتخاب میکنیم ،(که این دمای متعادلی است) برای محیط زندگی این پرنده مناسب است.

اگر بتوانید حداقل روزی ۱ بار به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قناری را  روبروی آفتاب ملایم قرار دهید و حتی اگر شرایط جوی مناسب بود وان مخصوص آبتنی قناری  را (در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یک بار) در اختیارش بگذارید تا  آب بازی(حمام) کند.
نتیجه حاصل را خودتان مشاهده میکنید. (صافی و روشنی پرها - سلامت و شادابی پرنده - زودتر آماده شده پرنده برای جفت گیری - آلوده نشدن به بیماریها و ... از مزیتهای این کار است ).

نکته:

توجه کنید که از آب بازی دادن پرنده در روزهای سرد و روزهائی که باد می آید ( که موجب میشود پرنده سرما بخورد ) خودداری کنید . و این عمل باید درون اتاق و پشت پنجره انجام شود.

جیره غذایی

جیره غذائی باید متناسب با موقعیت نگهداری قناری باشد:

دان مخصوص قناری تخم کتان است. که در تمام فصول سال غذای عمده پرنده را تشکیل میدهد . بهتر آن است که به ازای هر ۱ کیلو تخم کتان نیم کیلو ارزن ریز اضافه کنیم . در فصل سرما میتوانید ، به ازای هر ۱ کیلو تخم کتان و نیم کیلو ارزن ، ۱۰۰ گرم  تخم کلم ،  تخم شلغم ،  خص دانه ،  تخم کاهو و تخم خلفه . شاهدانه و تخم گشنیز اضافه کنید.

در تابستان نیز همان مخلوط کتان و ارزن و در کنارش تخم خلفه را مناسب میدانم. سعی کنید در تابستان از رژیم غذائی خنک استفاده کنید.(مثلا کاهو - اسفناج - خیار سبز - ته پوست هندوانه ،‌سیب به مقدار مختصر و ...).فقط به ماده ها و جوجه ها تا ۴۰ روزگی و همچنین جفتی ها تخم مرغ آبپز بدهید.

آواز خوانی مختص قناری نر است. که این پدیده اعجاب انگیز از همان دوران جوجگی قناری کم کم شروع می شود( ریز خوانی قناری )  با گذشت زمان آواز قناری رساتر و قشنگتر می شود.

در کل آواز کامل قناری را از سن ۵-۷ ماهگی ، متغیر برای نژادهای مختلف قناری میتوان شنید ، که به اصطلاح میگویند قناری سفت خون یا مست شده که دقیقا همان نشان از بلوغ جنسی قناری دارد.

بهترین زمانی که پرنده نر تمایل به خواندن دارد ، بین ماههای آذر تا خرداد میباشد . که زمان مناسب تولید مثل قناری نیز می باشد . و اما دوران تولکی بستگی به هوا و مکان نگهداری قناری دارد . به طور معمول این پدیده باید سالی یک مرتبه در فصل گرما برای مدت یک الی دو ماه اتفاق بیفتد . اما متاسفانه شاهدیم ،  بدلیل عدم توجه به دمای محیط ، جوجه کشی پی در پی ، فقدان رژیم غذایی مناسب این پدیده (تولکی) گاه ممکن است ، ۲ تا ۳ بار در سال ، در دراز مدت برای قناری اتفاق بیفتد.

قناری در دوران تولکی تمایل زیادی به خواندن ، ‌تحرک و غذا خوردن ندارد و تعداد دفعات خواندنش بسیار کم میشود و حتی گاهی ممکن است خواندن قناری طی این دوره قطع شود . قناری پس از گذراندن دوره تولکی کم کم به حالت قبل از لک خوردنش (تولکی) بر میگردد و تمایلش به خواندن ، خوردن غذا و تحرک بیشتر می شود.


مختصری در مورد بیماریهای قناری:

به طور کلی میتوان ناخوشی این گونه پرندگان را ناشی از این عوامل دانست :

- بیماریهای میکروبی .
- بیماریهای ویروسی .
- بیمارهای قارچی و انگلی و تک یاخته ای .
- بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و فقر ویتامینی و نظایر آن .
- بیماریهای ناشی از عوامل ناشناخته .

علائم بیماری در پرندگان:

- عدم تمایل به حرکت و خواب آلودگی .- عدم تمایل پرنده به خوردن غذا .

- اختلال در وضع پرها و پف آلود شدن پرها و یا ریزش بی دلیل آنها .

- تنگ شدن چشمها ، بسته یا نیمه باز بودن چشمها .

- به گوش رسیدن صدای غیر عادی در هنگام تنفس .

- دور نگهداشتن بالها از بدن .

- ضعف پاها و عدم تحمل وزن بدن .

- تغییر رنگ انتهای نوک .

- اختلالات گوناگون دفع مدفوع و تغیر رنگ آن .

نکته :

اولین کاری که فرد به محض مشاهده علائم بیماری در پرنده خود باید انجام دهد ،  قرنطینه پرنده و جدا نمودن آن از دیگر پرندگان است .

سپس در اولین فرصت باید با یک دامپزشک در مورد بیماری پرنده مشورت کرد .
پرندگان در هنگام بیماری بیشتر از کمبود غذا رنج میبرند و در این گونه موارد برای جلوگیری از تشدید بیماری پرنده و پیدایش استرس ،‌ نیاز زیادی به ویتامین و مواد ضروری دارند . برای رفع کمبود این ویتامینها ، باید با دامپزشک مشورت کرد .

 


منبع :

persianpetclinic.com

zardeganari.persianblog.ir

 

نظرات 2 + ارسال نظر
س پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 02:26 ب.ظ

عالی بود

کاتبی چهارشنبه 7 دی‌ماه سال 1390 ساعت 06:09 ب.ظ

با سلام و ارزوی موفقیت برای شما و تشکر از مطالب خوب شما

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد